Łącznica linii 402 ze stacji Mosty z nowym przystankiem Port Lotniczy Goleniów, została oficjalnie przekazana do użytku przez PKP PLK. - Centrum Realizacji Inwestycji w Szczecinie. Pociąg specjalny, który wyruszył ze szczecińskiego dworca zmieścił się w zakładanym czasie przejazdu 40 minut, mimo rozkopanej w ramach przebudowy stacji w Kliniskach. Podróż z Kołobrzegu na lotnisko w Goleniowie potrwa 90 minut.
O randze projektu, zrealizowanego przez samorząd województwa wspólnie z zarządcą infrastruktury kolejowej, świadczyła obecność na pokładzie SA 136 Remigiusza Paszkiewicza, prezesa PKP PLK S.A. Gości na przystanku Lotnisko witał również Sebastian Mikosz, szef PLL LOT. Inwestycja jest pierwszym projektem w kraju, zrealizowanym przez władze Zachodniopomorskiego w ramach RPO, z wykorzystaniem unijnych funduszy. W skali sieci powstało przez ten czas pięć "projektów lotniskowych" zapewniających dojazd koleją regionalną do portu lotniczego.
Regularne połączenia do lotniska w Goleniowie Zachodniopomorski Zakład Przewozów Regionalnych wprowadzi 9 czerwca, w ramach korekty letniego rozkładu jazdy. Na początek będą kursować dwie pary pociągów relacji Szczecin- Kołobrzeg, które mają "zahaczać" o łącznicę w ramach kursów do i z Kołobrzegu. Dodatkowe trzy pary pociągów, już samodzielnej relacji Szczecin- Port Lotniczy Goleniów, mają dołączyć po 2 września.
Szczeciński zakład Przewozów Regionalnych nie ukrywa, że nowe połączenie stanowić będzie nie lada wyzwanie. Dotąd nie synchronizowano w regionie kolejowego rozkładu jazdy, z siatką odlotów i przylotów do goleniowskiego portu. Jak przyznano, rozkład lotów jest "bardziej dynamiczny" od zamawianych z wyprzedzeniem połączeń kolejowych. To pierwsza trudność z jaką będzie się musiał zmierzyć przewoźnik. Druga, to rozpoczęta właśnie kolejna faza modernizacji odcinka linii Dąbie- Świnoujście, związane z tym zamknięcia torowe w obrębie Klinisk i nakładający się dodatkowo rozkład jazdy pociągów sezonowych, uruchamianych latem przez PKP IC. Dwa pierwsze miesiące dla nowego połączenia na lotnisko mogą być więc równie "dynamiczne". Jednocześnie przewoźnik zdaje sobie sprawę ze znaczenia, jakie do nowej linii przykłada samorząd województwa, który chce wypromować w ten sposób nowy system komunikacji publicznej w obszarze metropolitalnym Szczecina. Presja jest więc duża.
Całkowity koszt modernizacji linii 402 zamyka się w kwocie 67 mln. 159 tys. 261 zł. brutto. Dofinansowanie w ramach RPO wynosi 41 mln. 314 tys. 095 zł. brutto, co stanowi 75 proc. inwestycji W ramach budowy odgałęzienia na lotnisko, powstały w sumie dwie łącznice, umożliwiające wjazd na lotnisko od strony Szczecina i Kołobrzegu. Nowy jednotorowy odcinek liczy sobie blisko 5 km. długości. Pięć kilometrów toru zbudowano od podstaw po niemal 20- letniej przerwie w kolejowych inwestycjach infrastrukturalnych- także na Pomorzu Zachodnim...
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.